Olin eilen aamupäivän maakunnallisilla museopäivillä Vapriikissa. Aiheena oli museoiden saavutettavuus ja museon imago. Tampereen taidemuseon johtaja Taina Myllyharju puhui museoiden asiakaspalvelusta otsikolla Kassa, vessa ja museonäyttely. Puheenvuoro oli aiheellinen muistutus siitä, mitä asiakkaat tutkimusten mukaan muistavat museovierailusta. Edellä mainittujen lisäksi asiakkaiden mieleen jää yleensä kahvila ja korkeintaan 2 asiaa näyttelyistä.
Myllyharju kertoi useita esimerkkejä englantilaisista museoista ja mainitsi, että joissain museoissa on panostettu erityisesti vessakokemukseen. WC-tiloista on tehty ylellisiä. Kävijä voi jopa suihkauttaa kaulalleen hieman laadukasta parfyymia nenän puuteroinnin ohessa. Kiehtova ajatus. Tällä tavalla saataisiin myös tasattua koko museon tuoksumaailma miellyttäväksi ja peitettyä asiakkaista tai esineistä mahdollisesti erittyvät tunkkaiset vivahteet. Jotenkin tuntuu, ettei Chanel 5 ole ihan Työväenmuseo tuoksu, mutta mikä olisi? Hiki, voiteluöljy…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti